پنج گامی که برای ایجاد یک طرح بازاریابی باید بردارید

اجزای استاندارد یک طرح بازاریابی موثر که به عنوان راهبردی برای رسیدن به اهداف برندتان است، می تواند انواع گوناگونی داشته باشد که در اینجا فرآیند پنج مرحله ای را که به نظر من برای توسعه یک طرح بازاریابی موفق لازم است، با شما در میان می گذارم.


گام اول: خود شناسی
با ایجاد لیست های جداگانه ای از نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود و اهداف مورد نظر برندتان، به شناسایی بهتر ویژگی ها و مشخصات برندتان بپردازید. در این میان از آوردن هیچ چیز در این لیست فروگذار نکنید. در مرحله بعد این لیست ها را بر اساس اولویت های خودتان، طبقه بندی کنید.

گام دوم: شناخت محیط بیرونی

لیستی از فرصت ها و چالش هایی که برندتان با آنها مواجه اند، تهیه کنید. عواملی که نمی توانید کنترل کنید، اما می توانید آنها را پیش بینی کنید. فرصت هایی که ناشی از بازارها یا محصولات جدید هستند. تهدیداتی از قبیل رقابت ها و یا برخی پیشرفت های تکنولوژیکی که نقطه ضعف شما هستند. همچنین لیستی از افراد یا سازمان هایی که به عنوان خریداران ایده آل و یا بازار هدف خود می توانید آنها را در نظر بگیرید، تهیه کنید.

گام سوم: بر یک راهبرد، تمرکز کنید

اکنون این دو لیست را با هم ترکیب کنید. در واقع ویژگی های منحصر به فرد خود و بازار هدف تان را در یک لیست ترکیب کنید. به این ترتیب با اتخاذ یک راهبرد مشخص، با تمرکز بر توانایی های خود و عطف توجه به بازار هدف خود، جزئیات غیر ضروری که بر مبنای این راهبرد، مشخص کرده اید را کنار بگذارید.

گام چهارم: مراحلی را تنظیم کنید که برایتان قابل اندازه گیری هستند

خود را با جزئیاتی که مشخص و قابل اندازه گیری هستند، درگیر کنید. چرا که راهبرد بازاریابی شما باید بر مبنای طرحی باشد که شامل بررسی ماهیانه، ردیابی و اندازه گیری، پیش بینی فروش، هزینه ها و معیارهای غیر پولی برای ردیابی پیشرفت تان است.

گام پنجم: مکررا طرح تان را مرور و تصحیح کنید

همان طورکه پیش فرض های شما تغییر می کند، باید با تغییراتی که در چشم انداز کسب و کارتان بوجود می آید، منطبق شوید. برخی از بخش های طرحتان بهتر از دیگر بخش ها کار می کنند، بنابراین باید با بررسی و تجدید نظر در طرح و گنجاندن نکات جدید، استفاده از آن را بهینه کنید.

 منبع:

http://www.ibazaryabi.com/

/ 0 نظر / 8 بازدید