11 راز متمایز بودن در ویزیت علمی

مطالعه کتاب به طور روزانه نشانه هوش است. داشتن چند کتاب خوب، مخصوصاً در زمینه بیزنس، این تصور را در ذهن دیگران ایجاد می‌کند که سعی در ارتقاء کاری خود دارید.

 برای خیلی از افراد، بزرگترین چالش در ویزیت علمی این نیست که سعی کنند کارشان را خوب انجام دهند. اکثر ما در انجام کارمان توانا هستیم و اگر در یک یا دو نقطه ضعف هایی داشته باشیم، خیلی برای تغییر آن خودمان را به زحمت نمی اندازیم. برای اکثر ما بزرگترین چالش این است که شناخته شویم یعنی کار خوبی که انجام داده ایم توسط همکاران و مدیرانمان دیده شود! برجسته بودن در کار مزایای زیادی دارد که از آن جمله می توان به بالاتر رفتن شانس ترفیع رتبه، به دست آوردن کارها و کار های بهتر و احترام اشاره کنیم.

اگر دوست دارید بدانید برای اینکه خودتان را از بین همکارانتان متمایز کنید چه باید بکنید، این 11 روش کمکتان می کند.

 1 - بدون اینکه از شما خواسته شود، کاری انجام دهید

دوست دارید خیلی زود در چشم مدیرتان بدرخشید؟ خودتان وارد عمل شوید. کارهای کوچکی مثل تهیه روت روزانه در یک فایل اکسل، رفتن به ویزیت در روزهای 5 شنبه  و خلاصه هر کاری که از شما خواسته نشده و به پیشرفت هدفتان کمک می کند.

مهم این است که خودتان برای انجام آن کار داوطلب شده باشید. در حالت ایده

 آل، مدیر بخش علمی یک شرکت باید مثل مربی یک تیم ورزشی باشد و زمینه

 را برای فعالیت بازیکنان خود آماده کند. اما در اکثر موارد، مدیر فقط یک کارفرما

 است، هر کاری که خودش محول نکند، انجام نمی شود زیرا اکثر کارمندان فقط

 کاری را انجام می دهند که از آنها خواسته شده است! اگر می توانید هدف

 منطقی یک کار را ببینید، حتماً انجامش دهید: اگر کار X و کار Y را انجام داده

 اید، پیش رفته و کار Z را هم انجام دهید. با این روش این پیام را به رئیستان

 می رسانید که لازم نیست او برایتان نقطه ها را به هم وصل کند و اینکه

 خودتان توجه دارید و عمل مناسب را انجام می دهید که همه اینها ویژگی هایی عالی است. (خلاقیت)

2 - در جلسات هفتگی علمی شرکت ساکت ننشینید

شاید جلسات شرکت به نظرتان یک اتلاف وقت واقعی باشد! چون معمولاً کار زیادی در آنها انجام نمی شود. اکثر افراد معمولاً در جلسات کاری ساکت نشسته و به دیوار روبه رویشان خیره می شوند یا با موبایل هایشان بازی می کنند و عده کمی هم در جلسه فعالیت می کنند. با اینکه این وضعیت برای گروه علمی متوسط بد نیست، اما سعی ما این نیست که متوسط باشیم.

پس حرف بزنید و در جلسه شرکت فعالیت داشته باشید. دقت کنید که وضعیت تعادل را رعایت کنید. نه باید اینقدر ساکت باشید که حضورتان با تابلوی روی دیوار تفاوتی نداشته باشد و نه اینکه به نظر برسد عاشق صدای خودتان هستید! چون بی وقفه حرف می زنید و نوبت را به کسی نمی دهید. اینکه نظراتتان را به گوش بقیه برسانید یکی از اسرار برجسته شدن در کار است. از مخالفت کردن با دیگران، حتی رئیستان، واهمه نداشته باشید—تا زمانیکه این مخالفت به طریقی محترمانه و سازنده ابراز شود، دلیلی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

3 - سازمانی همه چیز تمام ایجاد کنید

سازمانی همه چیز تمام ایجاد کنید که برایتان اعتبار بیاورد. موفقیت تک نفره در ویزیت علمی می تواند اعتبارتان را بالا ببرد اما اعتباری که برای قابل اعتماد و اطمینان بودن به دست بیاورید، سخت تر است. اینکه به فردی در تیم علمی تبدیل شوید که همه وقتی سوال دارند پیشتان بیایند زمان می برد اما کارهایی هست که می توانید برای سریع تر کردن ایجاد این اعتبار انجام دهید. اینکه تقویمی را در دفتر برنامه ریزی اقدام خوبی است.

یک کار دیگر می تواند این باشد که درخواست هایتان را یادداشت کنید. همیشه کاغد و قلم همراه داشته باشید و یا آن را در بخش یادداشت تلفن همراهتان بنویسید. اگر در جلسه علمی هستید ، حتماً یادداشت برداری کنید. مطمئناً می دانید چقدر بد است که وقتی از کسی در جلسه آموزشی شرکت کرد مطلبی را از شما بپرسد و بعد از آن چیز زیادی به خاطرش نمانده باشد. پس شما برعکس آن باشید!

4 - آراسته و مرتب باشید

به تناسب کار و سمتی که دوست دارید داشته باشید لباس بپوشید نه کاری که الان دارید. مطمئناً این توصیه را بارها خوانده اید اما باز هم تکرار می کنیم. آراستگی و طرز لباس پوشیدن بخش مهمی از درک و تصور دیگران از شما را تشکیل می دهد. سعی کنید هر روز چند دقیقه ای را به آراستن خودتان اختصاص دهید. اگر موهایتان تمیز و مرتب به نظر برسد، دهانتان خوشبو باشد و هر روز اصلاح کنید نیمی از راه را رفته اید.

5 - عدد بقیه را بدانید

با اینکه باخبر بودن از منطقه کاری خودتان الزامی است اما اینکه بدانید بقیه چطور کار می کنند هم می تواند برایتان مفید باشد. اگر هر ماه از وضعیت درخواست دیگر اعضای تیم علمی مطلع باشید، آن را جزء به جزء بررسی کنید مثلا چند درخواست در رو گرفته اند، حدود حجم درخواست بهترینها چقدره و امثال  آن. با مطالعه دقیق آن می توانید درک خوبی از روند پیشرفت کلی بهترین ها و کارهایی که انجام می دهند رابه دست آورید. به خاطر داشته باشید، هدف نهایی بخش علمی صرفا بالا بردن سود اقتصادی نیست، اما همه بخش ها اهدافی برای خود دارند که با عدد قابل شمارش هستند.

 

 

6 - عدد خودتان را بدانید

اگر می خواهید دقیق به نظر برسید، باید دقیق باشید. راه دقیق بودن در کار این است که اعداد را بدانید. اگر از وضعیت درخواست خود هم از نظر تعدادی و هم از نظر پوشش داروخانه ای و هم از نظر ریالی، نسبت به آنهایی که مطلع نیستند، ارجحیت دارید. این مسئله علاوه بر اینکه اطلاعات خوبی برای جلسات در اختیارتان قرار می دهد، باعث می شود از روند پیشرفت خود باخبر باشید. بعنوان مثال، دانستن وضعیت فروش خودتان، به شما کمک می کند بفهمید چه زمانی بهتر است برای درخواست تشویقی به رئیستان نزدیک شوید.

7 - یک کتابخانه داشته باشید

داشتن کتاب در منزل نشانه هوش است. داشتن چند کتاب خوب، مخصوصاً در زمینه بیزنس، این تصور را در ذهن دیگران ایجاد می کند که سعی در ارتقاء کاری خود دارید. اگر می خواهید ترفیع پیدا کنید، این دقیقاً همان پیامی است که باید در ذهن رئیستان ایجاد کنید. برای شروع مکالمه هم خوب است چون ممکن است دیگران برای چیز دیگری سراغتان بیایند و و در این مورد هم سوال کنند و از آنجاکه مطمئناً دوست ندارید کل روزتان را به حرف زدن های بیهوده بگذرانید، کتاب می تواند راه خوبی برای ایجاد رابطه با دیگران باشد. اگر در منزلتان جا دارید، یک قفسه نصب کرده و آن را تبدیل به یک کتابخانه کوچک کنید. اگر هم جا ندارید، گذاشتن چند کتاب روی میز مطالعه تان می تواند شروع خوبی باشد.

8 - در مورد اعضای خانواده پزشکان اطلاعات پیدا کنید

بگذارید یک آزمایش کوچک انجام دهیم: چه کسی برایتان اهمیت بیشتری دارد، همکارانتان یا عزیزانتان؟ درمورد کسانی که با آنها کار می کنید هم همینطور است، چه بچه باشند، چه همسر و یا حتی والدینشان، همکارانتان هم در خانه عزیزانی دارند که اهمیت فوق العاده ای برایشان دارند. سعی کنید کمی درمورد کسانی که برای پزشکان عزیز هستند اطلاعات پیدا کنید. دانستن نام ها و سن تقریبی اعضای خانواده شان شروع خوبی است. البته این کار باید هوشمندانه انجام شود. این کار شما نباید فضولی در زندگی خصوصی دیگران به نظر برسد.

دانستن این اطلاعات درمورد خانواده رئیستان هم خوب است اما فقط به این شرط که خودش برای ارائه این اطلاعات داوطلب شود، پرسیدن سوالات خصوصی از رئیستان ممکن است نتیجه عکس برایتان به دنبال داشته باشد.

 

 

 

9 - سازنده باشید نه مخرب

همه ما با افرادی کار کرده ایم که تنها مشارکتی که در جلسات مختلف دارند این است که با انتقادهایشان ذهن و کار بقیه را خراب کنند. منظورمان این نیست که عنوان کردن مشکلات ایرادی دارد، اما باید بتوانید برای انتقاداتتان راه حل هم پیشنهاد بدهید. پیدا کردن مشکلات کار چندان سختی نیست اما افراد کمی هستند که تلاش بیشتری به کار گرفته و پیشنهاد دهند که برای آن مشکل چه اقداماتی باید انجام شود. فقط پیدا کردن ایرادات کار ساده است و هیچ اعتبار و ارزشی هم برایتان درست نمی کند.

پس به جای اینکه فقط بعنوان منتقد و منفی گرا در چشم دیگران ظاهر شوید، حداکثر تلاشتان را به کار گیرید که مشارکتتان سازنده باشد نه مخرب. اگر ایراد و اشکالی را در کار مشاهده کردید، کاری در مورد آن بکنید و دقت کنید که مشارکت کلی تان در آن رابطه مثبت باشد.

10 - تیم  فروش شرکت پخش خصوصا افراد حاضر در مناطق خود را بشناسید

با تیم  فروش شرکت پخش مهربان باشید. آنها افرادی زحمتکش هستند و باید از زحماتشان قدردانی کنید. یادتان باشد خیلی از آنها ده ها سال است که در آن کار هستند. مهربان بودن هیچوقت به کسی صدمه نمی زند . رابطه خوب با  تیم فروش شرکت ها باعث شده می شود در درخواست گرفتن برند شما را هم مد نظر داشته باشند و تلاش کنند درخواست های شما را به موقع و با دقت ارائه دهند.

11. به عنوان حسن ختام سخنی از دوست عزیزم آقای مرندیز پیشروی ویزیت علمی نقل می کنم تحت عنوان سه راز اصلی موفقیت: خوش خلقی،خوش بویی و خوشرویی. پس خوشبو و خوش خلق و خوشرو باشید تا موفقیت را در آغوش بگیرید.

دکتر فرشاد اکبرنژاد

مدیر بخش علمی شرکت داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر