حلقه اتصال شرکت های داروسازی و پزشکان
آشنایی با وظایف نمایندگان فروش داروها

نویسنده: دکتر بابک قرائی مقدم

نمایندگان فروش پزشکی دارویی حلقه اتصال میان شرکت های دارویی و متخصصان پزشکی و سلامتی هستند. وظیفه آنها آشنا کردن بیشتر و دادن اطلاعات لازم به پزشکان و سایر متخصصان سلامتی با فعالیت و محصولات دارویی شرکت است. یک نماینده فروش پزشکی باید حداقل دارای مدرک لیسانس یا بالاتر در یکی از رشته های پزشکی، علوم زیستی یا مرتبط با حوزه سلامت باشد.
    
    بسیاری از شرکت های دارویی نمایندگان فروش پزشکی خود را از میان داروسازان و پزشکان انتخاب می کنند. یکی از وظایف عمده ای که توسط این نمایندگان صورت می گیرد انجام ملاقات های منظم با پزشکان، داروسازان یا سایر پرسنل پزشکی برای انتقال اطلاعات لازم و پاسخگویی به پرسش های آنها به کمک سایر متخصصان علمی شرکت یا مقالات منتشرشده درباره دارو یا فرآورده مورد نظر است. نماینده فروش پزشکی همچنین باید به برنامه ریزی و اجرای کنفرانس هایی برای پزشکان پرداخته، رابطه کاری مثبت با پزشکان و سایر پرسنل پزشکی برقرار کند. هر نماینده در یک حوزه و محدوده جغرافیایی (مثلاً یک یا چند شهر یا قسمتی از یک شهر یا منطقه) و در رابطه با یک یا چند دارو یا فرآورده پزشکی فعالیت می کند. در حال حاضر صدها هزار نماینده پزشکی در سراسر جهان مشغول به کار هستند. یک نماینده دارویی علاوه بر داشتن دانش کامل نسبت به دارو یا فرآورده پزشکی مورد نظر باید دارای مهارت های کامل فروش و آگاهی کامل نسبت به وضعیت بازار باشد. به همین دلیل شرکت های دارویی معتبر دوره های ویژه آموزشی و مهارتی برای نمایندگان خود تشکیل می دهند و آنها را با تازه ترین اطلاعات مربوط آشنا می کنند. همچنین هر شرکت توانمند دارای گروه های ویژه علمی و مسوولان بازاریابی برای فرآورده های خود است. با توجه به نقش کلیدی و تاثیر زیادی که نمایندگان پزشکی می توانند در معرفی دارو و فرآورده های پزشکی خود بگذارند، شرکت های معتبر به نمایندگان خود در نقاط مختلف جهان معمولاً حقوق و مزایای نسبتاً بالایی پرداخت می کنند و ورود به این عرصه معمولاً به دلیل رقابت زیادی که در میان جوانان فارغ التحصیل رشته های پزشکی و پیراپزشکی وجود دارد، خیلی آسان نیست. نمایندگان معمولاً از میان افراد فعال و جوان، دارای معلومات خوب پزشکی و نگاه علمی و نیز دارای روابط عمومی بالاو نگاه صحیح و واقع گرایانه نسبت به بازار دارویی انتخاب می شوند. مشاغل بالاتر همچون مسوولان فرآورده های تخصصی، مسوولان علمی و بسیاری از مدیران معمولاً از میان پزشکان و داروسازان انتخاب می شوند. یک نماینده پزشکی خوب می تواند با انتقال مناسب اطلاعات دارویی و دسترسی به جامعه پزشکی به درمان مناسب بیماران در راستای عرضه محصولات شرکت خود کمک شایان توجهی کند و در نهایت باعث رضایت تمامی مسوولان درمانی و از همه مهم تر رضایت مندی بیشتر بیماران به دلیل درمان مناسب ترشان شود.