1-نقد بفروشید!

از قدیم گفتند پیشگیری بهتر از درمان است.بهترین راه برای جلوگیری ازایجاد چک های برگشتی، نقد فروختن است.

{سیاست نقدی را در پیش بگیرید}

 شما می توانید با دادن پیشنهاد های خاص برای مشتری مثل تخفیف فروش نقدی،تعداد بیشتر کالا در ازای همان مبلغ و جوایز دیگر مشتری را تشویق کنید، خرید نقدی داشته باشد.(دقت داشته باشید این پیشنهاد ها باید در نظر مشتری از به تعویق انداختن پرداخت و دادن چک ، مقرون به صرفه  تر باشد).خیلی اوقات بهتر است در کسب و کار خود سود کمتری ببریم تا این که ریسک سوخت پول را به جان بخریم.

2) در مورد سابقه کاری مشتری اطلاعات جمع آوری کنید.

تجربه شخصی نشان داده چک افراد کم تجربه بیشتر برگشت می خورد.دلیل آن هم محاسبات اشتباه یا عدم آشنایی او با بازار می باشد.فردی که چکش برگشت می خورد الزاما کلاهبردار نیست.ممکن است محاسبات اشتباه وی باعث شده باشد وی با شکست مالی مواجه شود.پیشنهاد می کنم تا جایی که می توانید با افراد تازه کار و کم تجربه به صورت اعتباری کار نکنید.

3)دارایی های طرف مقابل را بررسی کنید.

در دوره های آموزشی که برای تیم های پخش و توزیع برگزار میگردد،تاکید می شود بررسی کنند آیا مغازه متعلق به فرد صاحب چک هست یا خیر.بسیار اتفاق افتاده  سوپر مارکتی تخلیه شده و چک های بلا محل زیادی از وی به جا مانده است.به طور کلی برای کسی که مالک مغازه یا کارگاه است باید اعتبار مالی بالاتری قایل شد.

{قبل از گرفتن چک  دارایی های مشتری مثل مغازه،دفتر،تجهیزات، ماشین آلات و ... را برسی کنید}

ممکن شرایط بازار و اقتصادی جامعه به زیان برخی افراد تمام شود.اگر فرد خسارت دیده پشتیبان های مالی داشته باشد با استفاده از آن ها می تواند اسناد پرداختنی خود را تسویه کند.شما می توانید در هنگام جذب یک مشتری جدید از مکان او بازدید کنید.این کار دید روشن تری از مشتری به شما می دهد.

 

4)حتما شماره حساب جاری فرد را از بانک استعلام کنید.

شما می توانید با گرفتن شماره حساب جاری مشتری با  همکاری شعبه بانک میزان اعتبار چک را بررسی کنید.ببینید آیا آن  حساب چک برگشتی داشته یا خیر، یک ضرب المثل وجود دارد که می گوید آزموده را آزمودن خطاست. اگر مبلغ چک دریافتی بالاست، ببینید  آیا  تا به حال  چکی در حد آن مبلغ  داشته یا نه.ممکن است سابقه چکی خوب باشد اما مبلغ چک های پاس شده کم باشد.در اینجا باید احتیاط بیشتری داشته باشید.

5)میزان درآمد و سود مشتری را بررسی کنید.

در کسب و کار خودم   از مشتریانم می پرسم شما ......را چند می فروشید؟ اگر با پاسخ غیر منطقی مواجه شوم در گرفتن چک از آن فرد بسیار احتیا ط می کنم.شما می توانید با پرسیدن قیمت های محصولات  مشتری یک حساب ساده پیش خود بکنید.آیا او سود معقول دارد؟ آیا درآمد او کفاف هزینه هایش را می دهد؟ همانطور که گفته شد خیلی اوقات محاسبات اشتباه فرد باعث می شود با کمبود پول موجه شود.

6)مشتری  در چه منطقه ایی فعالیت می کند؟

من چک های مشتریانی  که در منطقه خودم هستند را نسبت به  افرادی که در سایر شهرستانها می باشند، راحت تر قبول می کنم.در صورت بلا محل بودن یک چک اگر در یک شهر باشیم ،راحتتر می توان آن را پاس کرد.برای پاس کردن چک های راه دور و اقدامات قانونی هزینه های(مالی،وقت،انرژی ) بیشتری باید پرداخت کرد و چه بسا از آ نها صرف نظر می کنیم.

7)حتما ضمانت بگیرید.

پاس کردن چک برگشتی هزینه دارد.این هزینه شامل هزینه وکیل،وقت ،انرژی،کاهش ارزش پول(به چک های قدیمی فکر کنید که در زمان خودشان مبلغ قابل توجهی بودند اما الان با گذشت زمان دیگر ارزش چندانی ندارند)،ارزش اعتبار از دست رفته (احتمالا در صورت پاس نشدن چک های مشتریانتان،چک خود شما هم با مشکل مواجه می شود) می باشد.بنابراین لازم است شما علاوه بر چک دریافتی ضمانت های دیگری هم داشته باشید.تا اگر چک پاس نشد شما بتوانید هزینه های خود را جبران کنید.

8)از طرف مقابل بپرسید با چه شرکت های دیگری کار می کند.(یا می کرده است.)

به احتمال زیاد مشتری شما از سایر تامین کنندگان ملزومات دیگری خرید می کند.با دانستن نام آن تامین کنند گان می توانید حساب مشتری را از آن ها استعلام کنید.خیلی اوقات فروشندگان ومدیران مختلف با من تماس می گیرند و در رابطه با عملکرد حساب برخی از مشتریان  سوال می نمایند.

9)لیست سیاه مشتریانتان را با هم مبادله کنید.

مطالبات سوخت شده،مشکل همکاران شما نیز هست.شما می توانید با همکارانتان لیست مشتریان بد حساب خود را مبادله کنید.این عمل در نهایت به نفع صنعت شما تمام می شود و آن مشتری بد حساب هم زمانی که می بیند جایی دیگر نمی تواند بار بخرد مجبور می شود با شرکت اول تسویه حساب کند.

10)چک مبلغ سنگین از مشتری نگیرید.

چک های مبلغ سنگین معمولا در هنگام پاس شدن بیشتر دچار مشکل می شوند.زمانی که می خواهید از مشتری تان چک بگیرید سعی کنید مبالغ سنگین را در چندین فقره چک دریافت کنید و با قسمت بندی بار مشتری ،ارسال هر بار  را منوط به پاس شدن چک قبلی بکنید. (سنگین بودن یا نبودن چک بستگی به نوع کسب و کار شما دارد.)

11)برای هر مشتری سقف اعتبار مشخص کنید.

بسته به امکانات و دارایی ها،سابقه،حجم خرید و تعداد خرید ها، برای هر مشتری سقف اعتبار مشخصی تعیین کنید.ویزیتور ها و تیم فروش حداکثر به اندازه آن سقف برای مشتری می توانند اعتبار قایل شوند.در غیر اینصورت اگر چک پاس نشد ،آن مبلغ سوخت شده به عهده همان کارمند فروش می باشد.

نویسنده: حسین اولین چهارسوقی

http://ayande1.persianblog.ir